datum Pá 16 červenec 2010, 08:38:17 autor Bety kategorie_obrazek Kategorie Recenze

Autor: Michal Viewegh
Čte: Jiří Lábus, Michal Viewegh
Vyšlo: 28. 5. 2010
Hudba: Dan Fikejz
Režie: František Špergr
Vydal: Supraphon

Jedna z parodií slavného českého spisovatele Michala Viewegha, která byla vydána v knižní podobě v roce 1993, se objevila letos koncem května na prodejnách v podobě audioknihy. Kniha Nápady laskavého čtenáře má i svoje pokračování v druhém díle stejného tématu s názvem Nové nápady laskavého čtenáře (2000). Autor vystudoval pedagogiku a češtinu v Praze. Psaním se zabýval již od začátku studia, a to ze začátku hlavně ve formě povídek. Dále byl redaktorem a stal se nakonec spisovatelem z povolání. Je autorem mnoha románů, povídek, fejetonů, dokonce dramat a právě i parodií. Nápady laskavého čtenáře jsou tedy parodií na české i světové autory, jejich slavná díla, celkovou tvorbu a dokonce i styl psaní. Autor se nebojí dělat si srandu i ze své osoby. Audioknižní verze obsahuje hodinový záznam díla.

Audioknize propůjčily hlasy dvě osobnosti. Jiří Lábus a dokonce i autor knižní předlohy Michal Viewegh v úvodu, kde oslovuje posluchače, a v posledním desátem kousku audioknihy. Výběr hlavního načitatele byl výbornou trefou, jelikož text je humorný a hlas pana Lábuse je velmi zvučný. Plusem je i zapojení autora, jelikož v úvodu promlouvá k posluchačům svého díla.

V Nápadech jsou parodovaní autoři jako: Bohumil Hrabal, Milan Kundera, Josef Škvorecký, Zdeněk Svěrák, Ernest Hemingway, Nikos Kazantzakis, Erich Segal, Raymond Moody a Alberto Moravia. Ani jeden z těchto autorů totiž neunikl humoru Michala Viewegha.

Všechny jsou velmi zdařilé, ale nejvíce se mi líbily v pořadí čtvrtá a pátá.
K prima večeru (věnováno Josefu Škvoreckému) mám vztah takový, že autor se narodil v mém rodném městě, a druhá Jára Kindermann (věnováno Zdeňku Svěkárovi) mi přišla velmi zdařilá.

Knize dozajisté prospěla audioknižní verze. Její téma se snaží lehkou formou parodie a zlehčování přiblížit posluchačům díla slavných autorů. Humor je v některých případech drsnější a místy podobný dvojici Šimek a Grossman. Podle mého názoru nejdůležitější věcí, aby si člověk tuto audioknihu užil, je znalost děl, která jsou parodována. Pokud je člověk nezná, nemá šanci pochopit humor a celkový smysl díla. Poté si audioknihu může posluchač plně vychutnat.

I přes to, chcete-li zažít pořádnou dávku humoru, poslechněte si Nápady laskavého čtenáře.

Alžběta Škytová
Audioknihy.net