Audioknihy.net - Křehkost přátelství a síla lidské intolerance - Článek
 
 Známe vítěze o NEJ OBAL audioknih


40 audioknih, 4 vydavatelství a kdo získal ocenění NEJ obal? My už to víme!

Chci vědět víc

Přihlásit se
Hledat

supraphon  


Křehkost přátelství a síla lidské intolerance

datum Ne 3 duben 2011, 20:06:50 autor Bára kategorie_obrazek Kategorie Recenze

Recenze Lukáše Gregora na audioknihu Adresát neznámý od vydavatelství Tympanum.

Pod mužsky znějícím jménem Kressmann Taylor se ve skutečnosti skrývá žena, autorka Kathrine Kressman Taylor. V roce 1938 jí v americkém časopoise Story vyšla krátká próza Adresát neznámý a stejně jako o tři roky později Charlie Chaplin se svým Diktátorem, i ona tnula do živého. Pomocí nepřímého dialogu dvou mužů německého původu vykreslila křehkost přátelství a síla lidské intolerance.

 
Novela byla seskládána z korespondence v USA žijícícho Žida, Maxe Eisensteina, a Martina Schulseho, obchodníka s uměním, který se do Německa vrátil. Vazby, jež oba pojily, se s každým novým psaním oslabují, ba dokonce dramaticky vyostřují. Patrné je to především ze strany Martina, který podléhá nacistické ideologii a Vůdci. Jeho zdánlivá převaha v postoji a názorech se však nečekaně stočí na druhou stranu, kdy Max bez jakéhokoliv napadání či explicitních výhrůžek dostává svého bývalého přítele až na pokraj propasti.
 
Adresát neznámý dokáže mistrně na malém prostoru popsat myšlenky, s nimiž operovali nacisté, ale také pohled ohrožené strany. Do konfrontace se dostává idea, že při operaci se přece nedbá na to, aby rakovina neutrpěla, s postojem, jenž se jakémukoliv bezpráví a násilí na nevinných vzpírá. To, co ale může mnohým – a i čtenářům/posluchačům – připadat jako slabost, lze v touze se bránit (a pomstít) proměnit v rafinovaný boj.
 
Adresát neznámý
 
Pod režijním vedením Jana Jiráně se dvou rolí chopili známí čeští herci, Marek Eben a Ivan Trojan. Jejich projev koresponduje se psaním dopisů, postupně emočně vyhrocených, nestává se ale teatrálním, současně ani nemíří k pouhému čtení. Zatímco Eben u Maxe hraje na tu citlivější notu (a neuškodilo by v hudebním podkresu čas od času ubrat na libozvučnosti), Trojan u Martina přechází k emotivním reakcím, chvílemi ne nepodobným Trojanově postavě ve filmu Jedna ruka netleská. Herecké uchopení lze porovnat s nahrávkou režisérky Lídy Engelové z roku 2003. Jan Hartl (Max) a Jiří Dvořák (Martin) více své emoce drží na uzdě, což může v těch nejideologičtějších Martinových větách být ku prospěchu. Na druhou stranu Ebenova místy až sentimentální jemnost skvěle podtrhává závěrečnou pointu, která tak dokáže mrazit.
 
Hudební kompozice Dominika Renče zajímavě balancují mezi melodičností a disharmonií, dokonce si dokázal dramaticky pohrát i s několika takty písně Jede poštovský panáček. Více ale Renčovi seděla ona méně melodická poloha, a to při podkresu dopisů od Martina Schulseho. Nesmím zapomenout pochválit práci se zvukem – mixáž ruchů z pokoje, zvuků psacího stroje či psaní pera na papíru zesiluje atmosféru a nikdy neruší mluvené slovo.
 
Nezkrácenou nahrávku až znepokojivé novely Adesát neznámý můžu vřele doporučit. Vydalo ji vydavatelství Tympanum v roce 2009. Více informací najdete zde.
 
Autor: Kressmann Taylor
Čte: Marek Eben, Ivan Trojan
Režie: Jan Jiráň
Stopáž: 1CD / 56 min
Verze: Nezkrácená
Datum vydání: 5.11.2009
 
Zdroj: Zápisky Lukáše Gregora