Audioknihy.net - Aprílová škola - recenze - Článek

Chci vědět víc

Přihlásit se
Hledat

supraphon

Aprílová škola - recenze

datum St 4 květen 2011, 10:18:16 autor payka kategorie_obrazek Kategorie Recenze

Ačkoliv Jiří Žáček není pouze autorem dětských knih, jistě má nejvíce čtenářů a oblíbenců právě v této kategorii. Už jen proto, že jeho tvorba pomáhá k rozvíjení čtenářských schopností dětí na základních školách. Slabikáře a čítanky se básničkami Jiřího Žáčka jenom hemží, pro svůj vtipný výběr slov, musí tedy zaručeně patřit k oblíbeným autorům těchto malých čtenářů.

Audiokniha Aprílová škola je určena všem malým dětem, zejména pak ale všem jejich rodičům.

Protože dříve, než se dítě naučí číst, jsou tady rodičové, aby předčítali, či spouštěli audioverze básniček, říkadel a rýmů. A ještě lepší, než pouze číst a poslouchat, je učit se tyto texty nazpaměť, k čemuž Jiří Žáček přímo nabádá. Jeho básničky jsou hravé a bezstarostné jako samo dětství, využívá zvučná slova a vytváří rýmy, při jejichž představě se musí usmát každá dětská tvářička. Texty jsou ale také obohaceny o vtip z „dospělého světa“, proto si v Žáčkově tvorbě najde každý to své a z poslechu budou mít radost i rodiče.

Aprílová škola

Audiokniha v sobě kromě básniček ze sbírky Aprílová škola obsahuje také veršovánky z knihy Bajky a nebajky. Vše je navíc prokládáno veselými písničkami s ještě veselejšími melodiemi. Texty recitují známí čeští herci Lucie Pernetová, Vojtěch Dyk a Martin Písařík a jejich dospělý přednes doplňují dětské hlasy Radky Tesárkové a Natálky Havlové, čímž vzniká příjemně vyvážený soubor básniček, říkadel a písniček „pro děti od pěti do sto pěti“, jak se posluchač dozví hned po spuštění nahrávky. To doplňuje mé výše vyřčené tvrzení, že je audiokniha nejen pro děti, ale i dospělé. Ovšem aby se dospělému opravdu zalíbila, je potřeba, aby v sobě měl ještě stále něco z té krásné dětské duše.

Herci, kteří se na audioknize podíleli, věděli, jak s říkadly naložit. Ujali se jich se svou dětskou hravostí, s jednotlivými slůvky zacházeli tak, jak si zasloužila a do rýmů dali kus svého veselého já. Stejně tak písničky by nedosáhly takové zábavné formy, kdyby byly pouze stroze odzpívané, naštěstí má každé slovo správnou váhu a melodii, proto jsou tak poutavé.

Laskavý humor a vlídné slovo Jiřího Žáčka je pro mne nanejvýše příjemný. Učit dítě hravé básničky a veselé slovní přesmyčky tak může být zábavou pro obě dvě strany. Kdybych tak měla dětsky otevřenou paměť k přijímání stále nových a nových poznatků, jako mají malé děti, abych se mohla sama všechna ta říkadla naučit

"Beruško, půjč mi jednu tečku,
třeba tu, co máš na zadečku!
Musím ji napsat za větou,