Audioknihy.net - Žítkovské bohyně - recenze Jakuba Horáka a pozvánka na křest - Článek

Chci vědět víc

Přihlásit se
Hledat

supraphon

Žítkovské bohyně - recenze Jakuba Horáka a pozvánka na křest

datum Út 6 listopad 2012, 14:32:38 autor payka kategorie_obrazek Kategorie Recenze

Jakub Horák si pro nás připravil další z recenzí. Tentokrát přináší postřehy z poslechu literárního hitu letošního roku Kateřiny Tučkové - Žítkovské bohyně. Po recenzi následuje text Radioservisu s pozvánkou na křest této nové audioknihy.

Žítkovské bohyně

Audiokniha Žítkovské bohyně vyšla v pravý čas. Jistěže ji můžete poslouchat i v tropickém létě, ale podzimní doba jí svědčí mnohem lépe. A pokud byste chtěli dýchat atmosféru Moravských Kopanic naplno, zajeďte tam. Můžete třeba ze Starého Hrozenkova projít místní naučnou stezkou a přitom ve sluchátkách nechat znít příběh bohyní ze Žítkové.

Spisovatelku Kateřinu Tučkovou zaznamenala většina čtenářů nejspíše v roce 2010, kdy byla její kniha Vyhnání Gerty Schnirch nominována na Cenu Jiřího Ortena a Cenu Josefa Škvoreckého a získala čtenářskou cenu Magnesia Litera. Další román, Žítkovské bohyně, vyšel v březnu 2012 a brzy potvrdil, že čekání na něj se vyplatilo.

Podobně jako u Gerty Schnirch, předcházela i práci na nové knize autorčina badatelská práce v archivech. Ostatně, jinak to ani nešlo - fenomén žítkovských bohyní není neznámý a Tučková si nemohla dovolit sednout si a napsat co ji napadne. Při zachování všech fakt vytvořila působivý a přesto uvěřitelný příběh, zasazený z větší části do kraje Moravských Kopanic druhé poloviny 70. let 20. století. Mnohaleté působení takzvaných bohyní ze Žítkové jí však dovolilo časově se rozkročit od začátku 17. století až po současnost a předložit osudy těchto žen v době čarodějnických procesů či nacistické okupace.

Žítkovské bohyně

Hlavní linie příběhu je prokládána citacemi z dobových dokumentů a text románu je uspořádán tak, že se čtenář v souvislostech orientuje vždy o něco lépe než samotné postavy. O to těžší je ale sžít se s nimi a hlouběji je vnímat. Snad až na hlavní hrdinku jsou načrtnuty jen lehkými tahy a působí podobně jako fotografie neznámých lidí ve starém albu. Jejich chování je navíc v několika místech příběhu jen těžko uvěřitelné a nedovtipné, zajímavý děj však umožňuje na tyto drobné nedostatky brzy zapomenout. Autorka se nás nesnaží šokovat nečekanými zjištěními a vykonstruovanými zápletkami, ale předkládá realistický příběh o jedinečných osobnostech v pohnutých dobách. Román se bude nejspíše lépe číst ženám, rozhodně jej ale nelze takto jednoduše zaškatulkovat. Osloví každého, kdo je otevřen ho přijmout.

Příznivci mluveného slova mají v případě Žítkovských bohyní možnost srovnávat nekrácenou audioknihu s desetidílnou rozhlasovou adaptací, která měla premiéru teprve počátkem září na stanici Vltava. Sama autorka upravila svůj text tak, aby mohl být převyprávěn na ploše čtyř hodin. Vzhledem k tomuto krácení působí rozhlasová verze, vedle třikrát delší audioknižní, poněkud uspěchaně, rozhodně však nelze říci, že by byla o něco ochuzená. Navíc tam, kde dvanáct a půlhodinová četba může působit rozvláčně, rozhlasová verze běží rychle a bez ohlížení.

Za srovnání stojí také interpretky, které obě verze nastudovaly. Zatímco brněnské rozhlasové studio oslovilo Drahomíru Hofmanovou, ADK sáhlo po o generaci mladší Tereze Bebarové. Obě odvedly skvělý výkon; Hofmanová je sice výraznější, hlas Bebarové ale odpovídá našim představám o hlavní hrdince přece jen lépe. Režisér rozhlasové verze Zdeněk Kozák i režisérka audioknihy Jitka Škápíková zvolili pro předčítání archivních spisů mužského interpreta - rozhlas Vladimíra Hausera, ADK Miroslava Táborského. Zde je vítěz jasný - Táborský je přece jen svým hlasovým výrazem estébák jak se patří a s náckovskou němčinou se vypořádal také bravurně.

Audiokniha Žítkovské bohyně je zdařilou adaptací původního románu. Vychází půl roku po své knižní předloze a může tedy oslovit posluchače, kteří dosud neměli příležitost knihu si přečíst, i ty, kteří si příběh Dory Idesové rádi znovu připomenou. Vedle běžné distribuce je možno ji koupit také prostřednictvím obchodu audioteka.cz.

Autor textu: Jakub Horák

(Žítkovské bohyně, ADK-Prague, 2012)

Kateřina Tučková

Oficiální text vydavatelství Radioservis

Příběh žítkovských bohyní je skutečností inspirovanou příběhem rodu žen, které byly obdařené výjimečnými schopnostmi - uměly léčit a pomáhat s kdejakým trápením, uměly poradit v nesnázích a také prý viděly do budoucnosti. Proto jim místní říkali bohyně a šplhali za nimi do strmých svahů kopců Bílých Karpat. Vyhledávali je po věky a jejich sláva se nesla daleko za hranice Moravy. Dora Idesová patří k posledním z rodu žítkovských bohyní. Jejich umění se však díky nepříznivým životním okolnostem nemohla naučit, místo toho vystudovala etnografii a rozhodla se napsat o nich rozsáhlou vědeckou studii. Na konci devadesátých let 20. století objeví v pardubickém archivu ministerstva vnitra operativní svazek StB vedený na vnitřního nepřítele – její tetu, bohyni Surmenu. Dora rozplétá osudy žítkovských vědem, které v nejstarších dokumentech sahají až k čarodějnickým procesům, a s překvapením zjišťuje, že ačkoli se sama bohyní nestala, je i ona nedílnou součástí tajemné tradice…

Žítkovské bohyně patří mezi nejúspěšnější knihy letošního léta. Po rozhovorech, které s autorkou otiskl magazín ONA DNES a PÁTEK Lidových novin se už tak skvěle prodávaný román vrátil na úplné čelo žebříčku nejprodávanějších tištěných i elektronických knih. Ke konci září se prodalo více než 15 000 výtisků papírové knihy a zájem čtenářů nepolevuje. Věříme, že i audiokniha podle tohoto románu se stane jedním z úspěšných titulů letošního podzimu. Kateřina Tučková navíc za knihou Žítkovské bohyně získala právě dnes (6. 11. 2012) cenu Josefa Škvoreckého zaměřeného na českou uměleckou prózu.

Audiokniha je v prodeji od 24. 10. 2012 ve formátu CD MP3 (distribuce Radioservis), celková délka nahrávky je 12 hodin a 32 minut. Ke stažení bude také v elektronických distribucích Audiotéka, Audiolibrix a dalších.