Audioknihy.net - O audioknihách
 
 Známe vítěze o NEJ OBAL audioknih


40 audioknih, 4 vydavatelství a kdo získal ocenění NEJ obal? My už to víme!

Chci vědět víc

Přihlásit se
Hledat

supraphon  


O audioknihách

datum 2009-11-08 20:19:36

Alžběta Škytová

 

 

Audioknihy mají různé názvy jak u nás, tak i ve světě: audioknihy, zvukové knihy, mluvící knihy, audiobooks, hörebuch a další. Audioknihy nejsou jen potěchou a variantou pro čtenáře, ale i pomocí pro zrakově postižené. Jelikož audioknihy patří mezi auditivní dokumenty, používáme k jejich zprostředkování náš sluch.

 

Pod pojmem audiokniha můžeme dnes chápat zvukový záznam nějakého díla nebo přednesu, který je zaznamenaný na zvukových nosičích (audio CD, audiokazeta, CD MP3) nebo v prostředí internetu. Zprostředkovatelem je hlas člověka, který audioknihu načetl a médium, kde je uložena.

 

„Audioknihy jsou většinou spojeny s knižní předlohou, podle které jsou nahrány. Při poslechu audioknih komunikuje posluchač s dílem pomocí technického zařízení (reproduktoru) a nemá bezprostřední kontakt s tvůrci nahrávky."[1]

 

Pokud si člověk chce poslechnout audioknihy, má mnoho možností, a to díky rozmanitosti médií, na kterých je audiokniha uložena. Některé jsou však finančně i technicky náročnější. Audioknihy jsou jistou vzpomínkou i připomenutím rozhlasu, kde probíhá čtení a tak i přenos hlasu. Ukázkou je v České republice Český rozhlas. Audioknihy jsou řešením i pro zrakově postižené, jelikož člověk potřebuje pro jejich vnímání pouze sluch. Když člověk audioknihu poslouchá, slyší jen namluvený text a pokud nezná knižní předlohu (i zfilmovanou), vytváří si představy o popisovaném ději. Audiokniha je nejen výhodná pro zrakově postižené, ale i pro lidi, kteří neumějí číst (děti a negramotní).

 

V České republice nejsou audioknihy zatím tak rozšířeny jako v okolních anglosaských zemích. „Trend, který byl zaznamenán v USA, potvrdila podobně vzrůstající čísla také v Evropě. Evropský trh nelze s americkým srovnávat, ale určitý posun v rostoucí oblibě zvukových knih byl již zaznamenán např. ve Velké Británii či v Německu."[2]  U nás se hlavně prodávají audioknihy, jejichž předlohou jsou bestsellery, v okolních zemích i v Americe to je odborná literatura. Počet vydavatelství u nás není velký (Radioservis, Audiostory, Tympanum), avšak jejich produkce se snaží zaplnit náš malý trh, který se audioknihám musí teprve přizpůsobit. Naše vydavatelství vydávají jak nahrávky pro děti, tak knižní bestsellery i knihy zlatého českého fondu.

 

"Poslech audioknihy dává zážitku z literárního díla další rozměr, často naopak může zájem o literaturu podnítit."[3]Hojně rozšířený názor, že poslech „mluvené knihy" je pouhou náhražkou četby a odvádí čtenáře od tištěné podoby, zahraniční zkušenosti nepotvrzují."[4] Tak proč je český národ vůči audioknihám tak zaujatý? Najdou si audioknihy cestu ke svým posluchačům v České republice? A to i k dětským posluchačům?

 

Rozdělení audioknih

Pokusila jsem se rozdělit audioknihy podle toho, na kterých médiích jsou zaznamenány a podle délky jejich literární předlohy. Médium, kde je audiokniha uložena, má vliv na to, kde a na jakém zařízení si nahrávku bude uživatel pouštět. Cena je ovlivněna nejen médiem ale i tím, jak jsou audioknihy dlouhé - zda jsou nějakým způsobem zkráceny.

 

1) Podle uložení dat

Audiokniha může být uložena na nejrůznějších nosičích. Od těch nejjednodušších, které byly využívané již na začátku vzniku audioknih, až po dnešní moderní dobu, kdy je častější stahování z internetu. „Na počátku byly zvukové interpretace literárních či hudebně-literárních děl šířené na gramofonových deskách - vyprávěné anekdoty, pohádky, kabaretní scénky, dialogy Spejbla a Hurvínka nebo monology Vlasty Buriana. Jedním z prvních vrcholů je sedmnácti-deskový komplet Haškova Švejka převyprávěný v sedmdesátých letech Janem Werichem. Skutečný rozmach zažily audioknihy souběžně s rozšířením magnetofonových kazet v sedmdesátých letech 20. století, a to především ve Spojených státech amerických. Jednou z prvních audioknih byla samozřejmě kompletní Bible v angličtině."[5]

 

Audiokazeta

Jakmile mluvíme o historii a prvních audioknihách, jedním z prvních nosičů ve světě pro ně byla audiokazeta. Velký rozmach zažila i u nás, jelikož byla po gramofonových deskách jediným dostupným médiem. Dnes audiokazety již mizí z prodejních pultů. Tento trend ústupu začal s nástupem CD. Zatím ale nevymizí, jelikož v dnešní době stále starší automobily mají v sobě přehrávač na audiokazety. I většina českých rodin má ještě ve svých domácnostech přehrávače na audiokazety (magnetofony),  což na jednu stranu brání v naprostém vymizení, ale zrakově postižený lidé je stále využívají - př. Macanova knihovna. Například i vydavatelství Audiostory má část své produkce ještě na audiokazetách, ty jsou však prodávány jen na různých veletrzích. Největší nevýhodou je snadné poškození pásky (zamotání, přetržení) a také její malá životnost. Nejvíce se audioknihy na audiokazetách vyskytují v knihovnách pro zrakově postižené jako pozůstatky prvních audioknih.

 

CD

V dnešní době je CD jedním z nejrozšířenějších médií na uchování zvukového záznamu, a tak i audioknih.

 

CD ve formátu MP3

Ve formátu MP3 jde o kompromis mezi kvalitou a délkou nahrávky, čili maximální velikostí souboru. Pro poslech audioknih v takovémto formátu je nutný počítač s vhodným softwarovým vybavením nebo zařízení (MP3 přehrávač), které tento formát podporuje. Pro audioknihy je to výhodný formát, jelikož na jedno CD se vejde více zvuku a kvalita je pro běžného posluchače k nerozeznání. Nevýhoda je přehrávání v osobních automobilech - většina jich ještě nezahrnuje MP3 přehrávač. Dnes můžeme převádět z klasického CD i na formát MP3 a to pomocí konvertovacích programů a naopak. Plusem je i cena, která se s počtem vydaných CD ve formátu MP3 zmenšuje.

 

Internetové servery

Jedná se zde o stažení hudby nejčastěji ve formátech MP3 a WAV a uložení například na harddisk v počítači. Výhodou stahování v různých formátech pro ně přizpůsobených je nízká cena, jelikož do své ceny nezahrnují i médium, na které by byly nahrané. Ke stažení je nutný počítač s připojením na internet a zařízení, kde je možné si soubory přehrávat. Všechny metody mají své výhody a nevýhody, někde je nutné zaplatit a jinde ne. Specializované webové stránky, kde si lze audioknihy stáhnout, jsou u nás I-legalne.cz a Allmusic.cz. Různé diskuze o audioknihách obsahují odkazy s možností stáhnutí zadarmo. Dnes například je podporován poslech audioknih v přístrojích iPod a iPhone.

 

Minidisk

Tento druh média je pro audioknihy nejvíce rozšířen v Japonsku. Minidisk (MD) spatřil světlo světa v roce 1991, a to díky firmě Sony. Ta se rozhodla vytvořit médium, které by bylo podobné CD. Za výhodu lze považovat výdrž baterie, malou pravděpodobnost poškození, připojení k počítači, malou velikost - dobrá přenosnost. Kvalita nahrávky se rovná kvalitě záznamu na audio CD. Nevýhodou je již zmiňovaná nerozšířenost a také možná nekompatibilita. Cena se pohybuje od 12 dolarů až po stovky za výkonné přehrávače.

 

Playaway

Playaway vznikl v americkém Ohiu. Je to spojení přenosného přehrávače a digitálního média. Největší výhodou je fakt, že obsah celé knihy, a to bez ohledu na její délku, je možno přehrát na jednom médiu - uvádí se délka až osmdesát hodin. Dalším důvodem, proč by Playaway mohl prorazit do světa, je malá velikost, hmotnost, a tak i možnost poslouchat kdykoliv a kdekoliv. Nejsou již potřeba žádné přehrávače. K jejich poslechu jsou nutná jen sluchátka a napájení z jedné AAA baterie.

 

2) Podle délky a předlohy audioknih

Audioknihy se liší svoji délkou (zkrácené, nezkrácené) a zda jsou nahrány podle knižní předlohy. Podle těchto kritérií je možné je také rozdělit. Každý posluchač zvolí délku audioknihy tak, jak mu vyhovuje a podle toho, kde ji například poslouchá nebo kolik má času na její poslech.

 

Nezkrácené audioknihy

Nezkrácené knihy, anglicky UNABRIDGED, patří mezi ty audioknihy, které byly načteny přesně podle literární předlohy. To znamená, že načitatel přečte celou knihu od začátku do konce bez zásahu a oprav textu. Tiráž se nenačítá. Na začátku audioknihy může být zmíněn název vydavatelství nebo reklama.

 

Zkrácené audioknihy

ABRIDGED audiobooks, zkrácené audioknihy, patří mezi takové knihy, které byly nějakým způsobem zkráceny. Text je tak načten v podobě, která se nejprve konzultuje a upravuje. Člověk, který se podílí na vzniku audioknihy, musí dát pozor na to, aby zkrácení neublížilo audioknize. To znamená, aby posluchači neunikly důležité části a hlavně obsah. Může tak vynechat třeba zbytečně popisné pasáže. Zkrácené audioknihy nevznikají z nezkrácených, avšak se nahrávají samostatně. Důvodem pro poslech zkrácených audioknih je menší časová i finanční náročnost.

 

Ostatní

Do sekce ostatních audioknih patří například dramatizace. U této skupiny audioknih je zaznamenána kniha, která je převedena a upravena jako scénář, což může být pro posluchače jiným zážitkem. Na načítání se totiž podílí více než jeden načitatel. Do této skupiny spadají i zaznamenané rozhovory, semináře a nahrání hlasu, které nemají s knižní předlohou nic společného.

 

Proces vzniku audioknih

Proces zrození audioknihy není jednoduchý, někdy je i zdlouhavý. Nejprve se vybere předloha, podle které audiokniha vznikne. Výběr probíhá podle různých kritérií (prodej knižní předlohy nebo oblíbenosti u čtenářů). Každé vydavatelství se soustředí na rozdílné audioknihy, aby náš trh byl různorodý a nebyl přehlcen stejnými tituly. Poté se musí vyřešit autorská práva. Volné nahrání audioknihy je možné 70 let od smrti autora knižní předlohy. Práva na vydání knihy a audioknihy se řeší u každého typu knihy zvlášť. Pak se sejde tým s režisérem audioknihy, který řídí nahrávání a nastane doba pro výběr interpreta (interpretů), kteří propůjčí audioknize svůj hlas. Role režiséra je důležitá a většinou to jsou rozhlasoví režiséři. Každý hlas není ideální na každou audioknihu, proto tedy není výběr jednoduchý. Určitou roli zde hraje i to, jak je herec známý a oblíbený. Když proběhne výběr herce a ten je připraven nahrávat,  musí nejprve proběhnout hlasové a mikrofonové zkoušky. Poté může nastat samotný akt nahrávání. Doba, za kterou se audiokniha nahraje, je závislá na délce audioknihy, na počtu i šikovnosti načitatelů. Hudba je nedílnou součástí audioknih, které většinou nejsou celé hudebně podbarveny, ale hudební doprovod je pouze jejich zpestřením. Nakonec je důležité nahrávku sestříhat a vyčistit od nedokonalostí. Obal audioknih může být různý. Ať už jako klasický jewel box, slim box nebo krásný papírový obal. Vydavatelství Tympanum má na svých audioknihách název autora a titulu v Braillově písmu, a to jak na obalu, tak i na samotném CD.

 

Trh v České republice

Hned na úvod musím poznamenat, že množstvím vydaných audioknih se velmi lišíme od ostatního světa. Česká republika není na poslech knih zatím uzpůsobena, a tak jejich oblíbenost není taková jako například v Americe. Důvodem, proč nejsou audioknihy rozšířeny, může být i menší propagace a také to, že si neprosadily své místo v knihkupectvích. Na jednu stranu jsou na vině i knihkupci, kteří na CD vytvoří malé místo, a to třeba i z důvodu nedůvěry k nim. To, co by audioknihám mohlo pomoci, je poslechové stání, které se snaží do knihkupectví zavést vydavatelství Tympanum.

Myslí si snad dnešní lidé, že mít sbírku audioknih je jiné, než vlastnit sbírku klasických knih? Mnoho obyvatel audioknihám nevěří, jsou toho názoru, že se je snaží odvézt od klasického čtení. Průzkumy o audioknihách tvrdí, že čtení přece jen převažuje nad poslechem audioknih. Starší generace byla zvyklá poslouchat Český rozhlas s jejich rozhlasovými hrami, ale dnes jsou pro poslech audioknih více flexibilnější mladší generace, které mají blíž k technice a novým věcem. Celkově internetové obchody dnes velmi prosperují, jelikož zákazníci si rádi objednávají z klidu domova. Stačí vám pouze registrace a poté si musíte „dobít kredit" pro nakupování. Placení je možné přes účet nebo přes mobilní telefon. A tak na trh vstoupily dva projekty Allmusic.cz a I-legalne, kde je v obou možnost si audioknihu stáhnout.

 

Audioknihy jako doporučená literatura

V rámci bakalářské práce[6] vznikl seznam audioknih, které by mohli doplňovat doporučenou literaturu na základních školách a nižším gymnáziu.

Seznam byl vytvořen k datu 28.2.2008.

a další... kompletní seznam je k vidění na této stránce: http://www.audioknihy.wz.cz v části audioknihy

  

 

Audioknihám se ve své bakalářské práci věnuje i Veronika Jíchová.

JÍCHOVÁ, Veronika. Audioknihy v pověřených knihovnách Jihomoravského kraje a jejich využití čtenáři. Brno, 2010, 82 s.  Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta.


[1] PAVLOVSKÝ, Petr. Audiokniha - nové médium?. A2 [online]. 2009, č. 5 [cit. 2009-04-30]. Dostupný z WWW: <http://www.advojka.cz/archiv/2009/5/audiokniha-nove-medium>. ISSN 1803-663.

 

[2] Městská knihovna Frýdek-Místek : Audioknihy - Aktuální téma [online]. [2001], 20.10:2008 [cit. 2009-06-03]. Dostupný z WWW: <http://www.mkmistek.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=77>.

 

[3] SOŠKOVÁ, Andrea. Audiobooks aneb Knížky do ucha. Týdeník Rozhlas [online]. 2008, 38 [cit. 2009-06-03]. Dostupný z WWW: <http://www.radioservis-as.cz/archiv08/36_08/36_tema.htm>.

 

[4] Tamtéž.

 

[5] PAVLOVSKÝ, Petr. Audiokniha - nové médium?. A2 [online]. 2009, č. 5 [cit. 2009-04-30]. Dostupný z WWW: <http://www.advojka.cz/archiv/2009/5/audiokniha-nove-medium>. ISSN 1803-663.

 

[6] ŠKYTOVÁ, Alžběta. Audioknihy a jejich vliv na dětské čtenářství . Brno, 2009. 77 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta.
­